<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d2060658178661755394\x26blogName\x3dEn+entrepren%C3%B6rs+f%C3%B6delse\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://entreprenorsfodelse.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://entreprenorsfodelse.blogspot.com/\x26vt\x3d-6502751289937732092', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

En entreprenörs födelse

Jag är 22 år, bosatt på Kungsholmen i Stockholm och är VD, Art Director och grundare av en designbyrå. I den här bloggen skriver jag om mitt liv. Precis som alla andra. Jag skriver i egenskap av företagare, entreprenör, designer, ung svensk man, fästman och stockholmare. Jag skriver om hur jag fångar min dröm. Idag arbetar jag förutom på designbyrån också med utveckling av affärsidéer och affärskoncept. Tanken är att jag på denna blogg ska berätta om dessa projekt allt eftersom vi närmar oss en release.

Min vision

Min dröm är att på sikt kunna arbeta på heltid med att utveckla och driva olika affärsverksamheter och bolag. För mig finns det inget mer stimulerande än se hur något som började som en vag idé, kan växa och generera vinst och arbetstillfällen åt människor.

Archives

Riktiga män kör tyskt

Under våren -05 kände jag mig allt mer mätt på Webhallen. Jag hade vid det här laget "avancerat" till att bli ansvarig för RMA (returärenden) för mobiltelefoner och hemelektronik, men kände inte att ledningen gav utrymmer för de anställda att växa. Min bästa väns svåger, Göran, som jag har känt sedan jag var liten ringde mig en dag. Göran är en mycket framgångsrik företagare, och det senaste företaget han hade startat behövde säljare. Jag gick på en intervju där Göran och VD:n för det nya förtaget kollade om jag var rätt person, och efter ett par dagar ringde VD:n och gav beskedet att jag var välkommen in i företaget. Tjänsten innebar att per telefon och möten sälja avtal för mobila tjänster. Jag var 19 år och arbetade plötsligt som säljare. Och det var inte 50 säljare i ett callcenter, utan det var VD:n, en man som skötte ekonomin och jag. Skjorta och slips varje dag. Egen jobbmobil. Sälj. Snacka sälj. Rätt tänk. Lära sig räkna täckningsbidrag och täckningsgrad. Provision. På lunchen snackade man (läs de) Audi och båtar. Jag fick lära mig att riktiga män kör tyska bilar. Jag blev en till sådan där som ringer och frågar vad man ringer med för operatör idag och hur mycket man ringer för.

Trots att jag vid anställningsintervjun kände att detta var det bästa som hade hänt mig, kände jag ganska snabbt att miljön inte var rätt för mig. Att i Webhallens butik sälja produkter som jag själv brann för till människor som aktivt hade kommit till mig gick inte ens att jämföra med det här. Att jag dessutom kom in så ung i ett företag som den enda säljaren gjorde att pressen var stor. Att Göran dessutom hade fixat det åt mig gjorde inte pressen mindre. Efter ca 3 månader valde jag att sluta. Många ungdomar arbetar på liknande sätt inom denna enorma industri idag, men det unika med mig var att jag kom in så tidigt. Utan någon utbildning kan man som säljare tjäna 30, 40, 50 tusen i månaden (det finns naturligtvis inget övre tak), och detta är givetvis unikt. Hursomhelst var det en enormt viktig erfarenhet för mig att prova på detta, även om det inte var någon dans på rosor under tiden.

You can leave your response or bookmark this post to del.icio.us by using the links below.
Comment | Bookmark | Go to end