<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d2060658178661755394\x26blogName\x3dEn+entrepren%C3%B6rs+f%C3%B6delse\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://entreprenorsfodelse.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://entreprenorsfodelse.blogspot.com/\x26vt\x3d-6502751289937732092', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

En entreprenörs födelse

Jag är 22 år, bosatt på Kungsholmen i Stockholm och är VD, Art Director och grundare av en designbyrå. I den här bloggen skriver jag om mitt liv. Precis som alla andra. Jag skriver i egenskap av företagare, entreprenör, designer, ung svensk man, fästman och stockholmare. Jag skriver om hur jag fångar min dröm. Idag arbetar jag förutom på designbyrån också med utveckling av affärsidéer och affärskoncept. Tanken är att jag på denna blogg ska berätta om dessa projekt allt eftersom vi närmar oss en release.

Min vision

Min dröm är att på sikt kunna arbeta på heltid med att utveckla och driva olika affärsverksamheter och bolag. För mig finns det inget mer stimulerande än se hur något som började som en vag idé, kan växa och generera vinst och arbetstillfällen åt människor.

Archives

Lathet

Efter att ha arbetat ett år kände jag mig mogen för att börja plugga igen och sökte därför till linjen Förpackningsdesign på Nackademin i Stockholm. Min dröm var att bli "riktig" designer, men eftersom jag är så fruktansvärt lat blev det aldrig några arbetsprover till Konstfack, Beckmans eller Forsbergs.

Jag har alltid varit kreativt lagt. Redan som barn kunde jag spendera timmar med att konstruera små maskiner med motorer, lampor och batterier. När jag blev äldre växte mitt intresse för musik och konst, och målandet blev ett uttrycksmedel som låg nära till hands. Jag skissade konstant, och bildlektionerna i gymnasiet var vekligen en högtidsstund för mig. Nu låter jag säkert som en problemkille som inte fattade de andra ämnena i skolan och tog till pennorna, men så var det inte. Tvärtom var det mycket få ämnen som jag inte tyckte var intressanta, och jag var alltid den som hördes mest på debatterna i klassrummet. Jag hade utan problem kunnat få toppbetyg, men återigen gjorde min lathet att jag inte nådde ända fram. Precis under MVG i de flesta ämnena. Å andra sidan spelar inte betygen så stor roll om man ändå vill arbeta kreativt, men det är alltid kul att iaf ha möjligheten att läsa på KTH, som jag faktiskt tänkte göra ett tag. Jag har alltid setts som "lat men smart", och alltid fått höra att jag kastar bort min begåvning. Detta stämde under tonåren, men har ändå levt kvar och har kommit att bli en av de främsta drivkrafterna för mig i mitt entreprenörsskap.

Hursomhelst. Nu sökte jag till Nackademin, som var en 2-årig yrkesutbildning inom "framtidsyrket" förpackningsdesigner. Perfekt för den late (smarte?) som inte vill läsa 5 år på SU. Utbildningen innehöll 20 veckor LIA, Lärande I Arbete, där man praktiserade på ett företag i inom design eller förpackning 10 veckor/år. När det var dags för min första praktikperiod var jag givetvis sent ute, men fick i sista stund en praktik på Görans företag (Se "Riktiga män kör tyskt") inom profilreklambranchen. Praktiken gick ut på att som assistent till Art Directorn designa produkter och trycksaker.

Det sägs att man någon eller några få gånger i livet hamnar i ett vägskäl där ens val kommer att påverka allt. Det var här jag valde en väg som förändrade allt. Det var här hela min framtid och "plattform" skapades.

You can leave your response or bookmark this post to del.icio.us by using the links below.
Comment | Bookmark | Go to end