<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d2060658178661755394\x26blogName\x3dEn+entrepren%C3%B6rs+f%C3%B6delse\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://entreprenorsfodelse.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://entreprenorsfodelse.blogspot.com/\x26vt\x3d-6502751289937732092', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

En entreprenörs födelse

Jag är 22 år, bosatt på Kungsholmen i Stockholm och är VD, Art Director och grundare av en designbyrå. I den här bloggen skriver jag om mitt liv. Precis som alla andra. Jag skriver i egenskap av företagare, entreprenör, designer, ung svensk man, fästman och stockholmare. Jag skriver om hur jag fångar min dröm. Idag arbetar jag förutom på designbyrån också med utveckling av affärsidéer och affärskoncept. Tanken är att jag på denna blogg ska berätta om dessa projekt allt eftersom vi närmar oss en release.

Min vision

Min dröm är att på sikt kunna arbeta på heltid med att utveckla och driva olika affärsverksamheter och bolag. För mig finns det inget mer stimulerande än se hur något som började som en vag idé, kan växa och generera vinst och arbetstillfällen åt människor.

Archives

Definitioner

Jag inser att det är svårt att kalla sig för entreprenör när man inte har något konkret att visa upp. Det är helt enkelt för tidigt för det, men det jag kan säga är att jag har hittat min plats. Jag älskar helt enkelt att sitta med en grupp begåvade människor (eller ensam) och verkligen vara kreativ. Att tillsammans skapa historia, och verkligen känna att man brinner för något. Det kan dessutom komma precis när som helst. Precis innan man somnar kastar man sig upp och knappar in en snabb anteckning på mobilen. Sen är jag medveten om att entreprenör är ett enormt slitet begrepp. Idag verkar det som att ingen vill vara företagare, utan alla ska vara entreprenörer, men så enkelt är det inte. Jag ser det som att en entreprenör är någon som skapar något. En uppfinnare. En kreatör. En företagare kan vara en duktig chef eller ekonom, men behöver inte nödvändigtvis vara unik eller nyskapande. Man kan bli mycket framgångsrik som företagare också, men inte alls på samma sätt som en entreprenör. Dessutom kan man som jag välja att låta andra som är duktigare på t ex skattefrågor sköta den biten, medan jag kommer med själva idén. Som ett exempel kan man nämna YouTube som såldes för 12 miljarder svenska kronor, och det grundades av två unga killar som ville skapa en gratis videosite. De är alltså primärt entreprenörer, och har säkert överlåtit många bitar till folk som kan det bättre.


Så här definieras en entreprenör i Wikipedia (www.wikipedia.org)

"Entreprenör är ett begrepp för en företagsam person, ofta i betydelsen företagsgrundare. I vidare bemärkelse används termen om en person som är drivande och arbetar hårt för att nå framgång.
Entreprenörskap kan definieras som "förmågan att identifiera möjligheter och skapa resurser för att ta tillvara dessa möjligheter". Entreprenörskapet får någonting att ändra riktning. Nya infallvinklar hittas och utvecklas. En entreprenör skapar nya affärsverksamheter och organiserar marknaden på ett nytt sätt.
Enligt den neoklassiska teorin etablerad av Joseph Schumpeter är en entreprenör en skapare av "kreativ förstörelse" på marknaden (dvs rubbar balansen mellan utbud och efterfrågan) vilket skapar "kaotiska marknader" och gör entreprenören till en person som skapar efterfrågan på en marknad.
Vanliga drag hos entreprenörer är nyfikenhet, kreativitet, en positiv syn på arbete, självständighet, envishet, hängivenhet, optimism och visionärt tänkande. Det skall dock nämnas att det finns en etablerad kritik mot det individfokuserade perspektivet på entreprenörskap, där omständigheter som nätverk, kultur och teamarbete istället framhålls som centrala förklaringsfaktorer bakom framgångsrikt entreprenörskap."

Som det står så är nätverk en central faktor för framgången, och mer om detta kommer sen.

You can leave your response or bookmark this post to del.icio.us by using the links below.
Comment | Bookmark | Go to end